diumenge, 22 de novembre del 2009

Entrevista a Claudi Fuster: mestre en la multiculturalitat

Enllaç:

“La clau per arreglar els conflictes que provoca l’islam està en les dones”

En el seu llibre reflecteix la multiculturalitat a les aules com una cosa molt positiva. Quins aspectes positius té principalment la multiculturalitat a l’hora d’aprendre i ensenyar?
Sobretot l’enriquiment en els sentit que els nens aprenen moltes coses de primera mà, sense necessitat de recórrer als llibres. Tots els meus alumnes saben què és l’islam o el Ramadà perquè els hi han explicat els companys de classe. Un altre aspecte positiu molt important en el fet educatiu és que com a professor et fa replantejar els continguts pedagògics i la metodologia que has de fer servir i fa avançar la pedagogia.

I té algun aspecte negatiu la barreja de cultures a l’ensenyament?
Hi ha molts aspectes negatius. El sobreesforç que han de fer els professors i el temps que s’empra per ajudar als immigrants és molt gran. També es produeix molt racisme entre alumnes. Més entre immigrants que entre els autòctons i immigrants. Per exemple, els xinesos i els marroquins no es poden ni veure.

Què fa el professor per establir la comunicació amb els alumnes immigrants?
Jo tinc avantatge perquè sóc professor d’anglès i molts nens tenen nocions d’anglès i et prenen com a referent. Perquè els nens es relacionin entre ells hem de fer molt el pallasso (rialles). A més fem servir el sistema anglès del mentors i cada nen quan arriba nou és “apadrinat” per un altre nen que li ensenya els trucs de l’escola i creen vincles entre el nouvingut i la resta.

Opines que la diversitat que vivim cada dia més al nostre país durà a una nova cultura mestissa o que afavorirà l’aparició de “guetos culturals”?
No ho sé. Per un costat l’escola és un lloc on molts conflictes de fora no entren i per tant és difícil valorar-ho. La gran dificultat per la comprensió entre cultures és l’islam, que és una religió que no ha avançat des de fa 1400 anys. Però hi ha moltes noies islàmiques que no volen continuar oprimides. Moltes nenes de la meva escola van vestides com les noies d’aquí i són les mares les que els compren la roba perquè no volen que les seves filles hagin d’anar tapades de cap a peus però quan arriben a casa amb el pare es tornen a posar la shilaba. El dia en que les dones musulmanes s’alliberin o els homes musulmans es casin amb dones d’altres cultures voldrà dir que les coses hauran canviat de debò.

A Catalunya hi ha uns 20.000 alumnes immigrants de secundària i més de 7.000 d’aquests estan a Barcelona. És lògic que aquests alumnes s’agrupin en pocs centres o s’haurien de posar límits per a dividir-los en altres escoles?
Jo no sóc contrari a que els nens immigrants estiguin concentrats. Per començar, els nens no són els immigrants sinó que són fills d’immigrants. Ells no han escollit immigrar. A més, les famílies que venen de fora no van on van a l’atzar sinó que van allà on tenen parents o coneguts. Per això al nen que arriba no li pots prendre tots els referents de cop, que poden ser uns familiars, una botiga o un restaurant perquè es queda desubicat.... A més, els pares dels nens immigrants han vingut aquí per millorar i per això valoren que el seu fill tingui possibilitats i l’empenyen estudiar.

Creu que els nens immigrants tenen possibilitats d’arribar algun dia a fer carrera universitària?
Crec que no però no per origen ni perquè el sistema no els hi permeti sinó per la qüestió de la pobresa. Aquesta gent fa les pitjors feines i les més mal retribuïdes i el principal per a ells és la subsistència. A més, tot els seus excedents econòmics van a parar al país d’origen. La família és una unitat de producció i tothom ha de posar-se a treballar tant aviat com pugui. Les noies són les que més ho pateixen però espero que amb el temps les coses canviïn per a les dones. Jo penso que el sistema dóna possibilitats a tothom però si el nen immigrant no té papers no té sentit l’educació perquè no es pot aconseguir cap títol.

Per tan els problemes entre immigrants i autòctons no tenen a veure amb la diferència entre races?
Exacte, el gran problema de la immigració és la pobresa.. A les escoles on estudien els fills de cònsols no hi ha problemes de racisme. La nostra societat és molt classista.

A França hi va haver un gran debat sobre l’ús del mocador de les alumnes islàmiques. Què opina sobre la simbologia religiosa a les aules?
A mi em molesten més els pírcings o les gorres que els mocadors. I m’ofèn més que no deixin anar una nena d’excursió que no pas que dugui un mocador al cap. La clau per trencar amb això i també amb els conflictes entre cultures està en les noies. Jo crec que les dones musulmanes acabaran fent una revolució i són el futur del conflicte. Ho veig a l’escola: les nenes són intel•ligents i valentes.

Els nens musulmans tracten igual a les noies musulmanes que a les que no ho són?
Els immigrants de primera generació estan “viciats” pels costums dels seus pares però els nens que estan aquí des de primària o des del parvulari prenen els valors i costums d’aquí. Un exemple del que passa són els andalusos que van venir immigrants: alguns s’han quedat en guetos i els altres s’han integrat bé. Com actualment mengem gaspatxo algun dia menjarem pollastre al curri. La clau està al mestissatge perquè fa millorar la raça, fins i tot ho diuen els biòlegs!

Com es poden arreglar les diferències i acostar els abismes culturals que separen els immigrants entre amb els autòctons i també entre ells?
Jo crec que el que hem de fer per arreglar les nostres diferències entre cultures és el que opina John Hume, premi de la pau ens va venir a visitar a l’escola. La manera de trobar la pau és no parlar del que causa conflicte i buscar les coses positives que es tenen en comú. Una cosa és el pensament col•lectiu i l’altra és conèixer les persones en elles mateixes. Al cap i a la fi tots busquem alguna cosa similar a la vida i ens n’adonarem si traiem “la funda” de la gent i els coneixem com a persones.

Estic d' acord amb l' entrevistat quan diu que la culturalitat pot tenir coses negatives i positives, crec que de tot s' aprén una mica.
En quan al vel islàmic, ell no li dona molta importàcia ja que creu que hi coses més importants que un simple mocador al cap. Jo crec que no és simplememt un vel que porten com estètica, com poden ser els pírcing, crec que va més enllà d' això, per mi aquest vel representa la submisió de la dona islàmica.


VOSALTRES QUE EN PENSEU?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada